5747fcd82384b.jpg

Az élő szabaduló szobák története

A manapság egyre nagyobb hírnévnek örvendő szabadulós játékokat sokan választják céges rendezvények programjaként; csapatépítésre kiváló lehetőség, baráti társaságok kerekednek fel, hogy közösen megtalálják a szabadság felé vezető kiutat, de gyakran legény-és leánybúcsúkat is szerveznek e téma köré.

De hogyan is alakultak ki ezek a játékok?

Számítógépes játékok ihlette szabaduló szobát először a Szilícium-völgyben valósítottak meg 2006-ban, melynek témája Agatha Christie egyik krimijére épült. Jelenleg a Távol-Keleten a legnépszerűbb ez a típusú szórakozás: a Japánban kifejlesztett Real Escape Game elnevezésű szabadulójátékokban több száz ember játszik együtt, melyek a legkülönbözőbb helyszíneken játszódnak: ipari épület, vidámpark vagy akár stadion. Itt a játékidő napokban, sőt van, hogy hetekben mérhető. Magyarországon 2011. óta van jelen a műfaj; alacsony létszámú csoportokban jelentkezhetnek a kalandra vágyók az ország több pontján is fellelhető szabadulós helyszíneken.

 

Voltaképpen a logikai fejtörőkkel fűszerezett játékok egy egész pszichológiai folyamatot vesznek szépen sorba, melyen a szabadulni vágyók végigmennek a játékidő során. A tény, hogy be vagyunk zárva és itt minden időre megy, megnöveli a stresszhelyzetet, emelkedik a pulzusszám, izgalmi állapotba kerülünk. Ha ez az izgalom sikerélménnyel párosul, azaz sikeresen lendülünk át egy-egy kihívást jelentő feladványon, akkor ezt óriási pozitív visszacsatolásként könyvelhetjük el. Teher alatt nő a pálma is ugye, ahogy a közmondás mondja.

A szabadulós játékok során erősödik a csapatszellem, hiszen egymásra támaszkodva kell véghezvinni a fejtörőket, ugyanis megannyi apró nyommal egyedül senki nem boldogulna időben. A kreativitás és a logika megléte a játékosoknál elengedhetetlen a kijutáshoz. A konfliktuskezelés és a problémamegoldás vezet majd a kompromisszumokhoz, amik árán csapatunk kiszabadulhat a különböző történeteket megelevenítő „labirintusokból”.

Több izgalmas kaland és helyszín közül választhatnak az érdeklődők: merényletet hiúsíthatnak meg, gyilkos után nyomozhatnak, veszélyes vírus ellenszerét találhatják meg, idegen lények elől menekülhetnek, híres történelmi helyszíneken fejthetnek meg titkokat.

A küldetésekre kerek egy óra jut, ez idő alatt kell több ajtón keresztül jutva kiszabadulni. Az idő múlását 15 percenként különböző hangeffektekkel jelzik, ezzel is fokozva az izgalmakat.

A nyomozás és a feladványok megoldása közben olyan szituációkba keverednek a játékosok, amik merőben eltérnek a mindennapi tevékenységeiktől, új tapasztalatokra tehetnek szert. Tesztelhetik reakcióidejüket, memóriájukat, problémamegoldó képességüket, valamint rákényszerülnek arra, hogy mindez ne egyénileg, hanem egy csapatként mutatkozzon meg.